محیط کشت SIM اس ای ام | محیط کشت EMB Agar ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو

خرید مواد آزمایشگاهی سیگما |نمایندگی سیگما در ایران | دفتر فروش سیگما الدریچ | شرکت سیگما آلدریچ | محیط کشت SIM اس ای ام

محیط کشت SIM اس ای ام | محیط کشت EMB Agar ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو

محیط کشت SIM اس ای ام | محیط کشت EMB Agar ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو :

Sulfide Indol Motility

محیط کشت SIM  مخفف Sulfide Indol Motility   می باشد که محیطی بی رنگ ،نیمه جامد و درون لوله ای هست.این محیط کشت برای تماییز باکتری های روده ای است و در تشخیص استفاده نمی شود.
محیط کشتSIM شامل ترکیبات تریپتون ، پپتون، سولفات امونیوم اهن، تی سولفات سدیم، اگار،و بافت حیوانی (برای تامین اسیدهای امینه و مواد مغذی لازم برای رشد باکتری ها) می باشد.اساس تماییز گرم منفی ها در محیط کشت اس ای ام براساس حرکت، تولید اندول و تولید سولفید است.مکانیسم تشکیل و عدم تشکیل این سه فاکتور براین اساس می باشد.

محیط کشت SIM دارای مقداری اگار هست که این باعث شده محیط کشت حالت نیمه جامد داشته باشد و در واقع امکان حرکت باکتریای را مهیا می کند چنانچه باکتری فقط در مکان کشت داده شده رشد کند به این می توان گفت حرکت ندارد ولی اگر در جاهای دیگر هم رشد کرده باشد وحالت پراکنندگی داشته باشند اصطلاحا محیط را کثیف کرده باشند به این نتیجه می رسیم  میکرو ارگانیسم دارای حرکت می باشد. این محیط کشت دارای تریپتوفان است و اگر باکتری تریپتوفاز داشت تریپتوفان موجود در محیط کشت SIM را تجزیه کرده و سبب تولید گاز بی رنگ اندول می شود .

همچنین محیط کشت SIM اسید امینه سیستین را نیز دارد که چنانچه میکرو ارگانیسم موجود انزیم سیستئاز را داشته باشد انرا تجزیه کرده و باعث تولید گاز سولفید یا H2S می شود در واقع گوگرد حاصل از تجزیه سیستئین با H2O محیط ترکیب شده و سولفید تولید میکند.

روش تشخیص محیط کشت sim :

زمانی H2S مثبت هست که محیط در طول خط تلقیح سیاه شده باشد و عدم سیاه شدن محیط نشان دهنده این هست که H2S  منفی است.تست حرکتی مثبت نیزبا یک منطقه پراکنده ازفرسایش رشد در منطقه تلقیح قابل مشاهده هست.و وقتی کواگولاز اضافه شود و طیف صورتی – قرمز مشاهده شود نشان دهنده اندول مثبت هست و اگر طیف زرد مشاهده شد اندول منفی می باشد.

شرکت سیگما ایران در زمینه فروش محیط های کشت و ماده شیمیایی و کیت های تحقیقاتی فعال می باشد و محیط های کشت SIM را با ضمانت اصالت کالا و بالاترین کیفیت عرضه می کند.

محیط کشت SIM اس ای ام | محیط کشت EMB Agar ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو

EMB Agar or Eosin methylene blue Agar

محیط کشت EMB Agar  (ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو) یک محیط کشت انتخابی- افتراقی میباشد، در واقع یک محیط کشت انتخابی باکتری های گرم منفی علیه باکتری های گرم مثبت می باشد و محیط کشت افتراقی برای  جدا کردن  باکتریهای میله ای روده ای گرم منفی می باشد.محیط کشت اگار ائوزین متیلن بلو شامل ترکیبات ژلاتین(به عنوان منبع نیتروژن در EMB Agar) ،لاکتوز، بافر، ائوزین Y ، متیلن بلو، اگار ، ساکارز می باشد.در واقع وجود لاکتوز در EMB Agar به جدا سازی تخمیر کننده لاکتوز از غیر تخمیر کننده لاکتوز کمک میکند.ائوزین و متیلن بلوهم به عنوان شاخص های PH  می باشند.

کاربردهای EMB Agar:

مبنای جداسازی محیط کشت ای ام بی بر اساس به کار گیری دو رنگ شاخص متیلن بلو و ائوزین هست در واقع با وجود این رنگ ها ارگانیسمهای تخمیر کننده لاکتوز از غیر تخمیر کننده لاکتوز شناسایی می شوند زیرا اسید تولید شده به وسیله میکرو ارگانیسم های نخمیر کننده لاکتوز در ترکیب با این رنگها منجر به کلنهای رنگی می شود و در ادامه می توان از رنگ کلنی های ایجاد شده روی محیط کشت EMB Agar باسیل های گرم منفی را از همدیگر شناسایی کرد،همچنین ترکیب این دو رنگ مانع از رشد بسیاری از باکتری های گرم مثبت می شود.

روش ساخت محیط کشت EMB Agar:

36 گرم از محیط کشت ای ام بی  اگار را در یک لیتر اب مقطر حل کرده سپس حرارت میدهیم تا کاملا محیط کشت محلول شود سپس در دمای 121 درجه سانتی گراد به مدت  15دقیقه اتوکلاو می کنیم تا استریل شود و در اخر در دمای مناسب قرار می دهیم تا سرد شود و داخل پلیت های استریل پخش می کنیم.

روش کشت در محیط کشت EMB Agar:

نمونه ها رو به صورت خطی به محیط کشت تلقیح میکنیم و در دمای 35+2 درجه سانتیگراد به مدت18  الی 24 ساعت انکوبه می کنیم.

  • نتایج حاصل:اشیرشیا کلای کلنی های گرد و بزرگ که جلای سبز رنگ دارد تولید می کنند.غیر تخمیر کننده های لاکتوز کلنی های بی رنگ یا بنفش کم رنگ تولید می کنند ،بعضی از تخمیر کننده های لاکتوز کلنی های بزرگتری که حالت موکیدی و اغلب مرکزیت آنها بنفش هستند را تولید می کنند،سودوموناس ائوروژینوزا کلنی های بی رنگ تولید می کند.

    خرید محیط کشتEMB Agar

    شرکت سیگما ایران فعال در بخش فروش محیط های کشت و ماده شیمیایی اقدام به فروش محیط کشت EMB Agar  ( ای ام بی اگار یا اگار ائوزین متیلن بلو ) کرده است، شما می توانید از طریق تماس با شرکت سیگما ایران این محیط کشت را با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا تهیه فرمایید.

با تشکر از شما سیگما ایران نمایندگی سیگما الدریچ در ایران و تیم طراحی پایان نامه من

09128308091 و 09357007743

 

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.